Om Passagerforeningens seneste udspil:

At droppe Ystad uforsvarligt

Bjørn Carlsen, Bornholms Passagerforening, har foreslået, at BornholmsTrafikken helt dropper sejladsen til Ystad

I fremtiden skal BornholmsTrafikken udelukkende alene besejle en ny havn i Kastrup med to hurtigtgående færger, lyder meldingen fra BORNPASS, Bornholms Passagerforening. Hverken Ystad eller Køge skal betjenes. – Sejladsen vil kun tage godt 3 timer, og man slipper for at rejse over et fremmed land, fortsættes det.

Af Torsten Sletskov

I første omgang skulle man tro, det kun var ment som en spøg, idet overdrivelse som sagt ofte fremmer forståelsen.

Men efter at have set Bornholms Passagerforenings forslag fra lørdagens færgemøde i Rønne om at droppe sejladsen til vor allervigtigste destination, Ystad, gentaget og uddybet efterfølgende i medierne må der råbes vagt i gevær!

For det første er forslaget om helt at droppe Ystad et urealistisk og uforsvarligt skud i tågen.

For det andet skader et sådant forslag helt Bornholms muligheder for at anløbe en københavnsk havn i nær fremtid.

Mon ikke Passagerforeningen har skudt sig selv i foden ved det af Bjørn Carlen fremførte forslag?

For det første er det ikke alle, der anser Skåne for et fremmed land. For det andet er området Malmø, Lund og Helsingborg mere end nogensinde en integreret del af Hovedstadsområdet omkring Øresund en realitet mere end nogensinde! For det tredje er der udmærkede trafikforbindelser på tværs af Øresund, der naturligt har forbundet Sjælland med Skåne og dermed Bornholm – og selvfølgelig skal de udnyttes i fuld udstrækning. Der er endda direkte togforbindelse mellem København og Ystad, og sejladsen mellem Ystad og Rønne tager kort tid.

Endelig og ikke mindst vil et sådant forslag om at droppe Ystad mere føre til bornholmsk uenighed fremfor den ønskede enighed. – For ingen er vel i tvivl om, at bornholmerne ønsker at besejle København fremfor Køge!

Dette må blot ikke ske på Ystadsrutens bekostning.

Bjørn Carlsen, næstformand i BORNPASS, Bornholms Passagerforening, har i pressemeddelelse af 18. januar 2006 kommenteret denne artikel.

Se pressemeddelelsen i "kommentarer" herunder denne artikel.

Dette indlæg blev udgivet i Infrastruktur. Bogmærk permalinket.

Et svar til Om Passagerforeningens seneste udspil:

  1. Torsten siger:

    Den 18. januar 2006Pressemeddelelse !Torsten Sletskov har i et læserbrev den 17. januar 2006 i Bornholms Tidende skrevet:»At droppe Ystad vil være uforsvarligt«.Det er dybt beklageligt, at Torsten Sletskov – og desværre også andre – har forstået, at vi i Bornholms Passagerforening ønsker at »droppe« Ystad-ruten.Da jeg på Borgermødet den 14. januar 2006 præsenterede vores forslag til den fremtidige løsning af den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm, præciserede jeg klart og tydeligt, at oplysningen om at »nedlægge« såvel Køge- som Ystad-ruten alene skulle forstås således, at de ikke længere skulle omfattes af den »samfundsbegrundede« del af færgebetjeningen. Det fremgår faktisk også af plancherne, at det alene er denne transport forslaget omhandler.Det vil være helt usandsynligt, at Bornholmstrafikken (eller andre) ikke skulle have interesse i at opretholde en rute til Ystad hele året, ligesom Bornholmstrafikken også nu – uden for den samfundsbegrundede del – sejler til Tyskland (i en stor del af året).Hvis vores forslag gennemføres, må det dog formodes, at langt hovedparten af de rejsende vil tage en SuperSpeed-færge direkte til Kastrup/København, da rejsetiden ikke vil være længere end den nuværende rejsetid over Ystad/Sverige.Men det kan næppe forventes, at »Christiansborg« både vil betale indkøb af nye SuperSpeed-færger direkte til hovedstaden og samtidig opretholde en samfundsbegrundet rute til Ystad.Med venlig hilsenBornholms PassagerforeningBjørn CarlsenNæstformand

Skriv en kommentar